Aby umożliwić terytorialną ekspansję Zielonej Góry, potrzebny jest system transportu zbiorowego który to umożliwi. By Zielona Góra mogła się rozwinąć poza swe obecne granice, potrzebny jest szybki i tani dowóz pasażerów na dystanse od kilku do kilkunastu km poza kordon lasów otaczających miasto. System autobusowy jest w terenie zurbanizowanym miasta dość powolny, prędkość handlowa komunikacji miejskiej oscyluje wokół 15- 20 km/h i niekiedy nawet poniżej. Dotarcie do pierwszych wolnych terenów umożliwiających rozrost miasta zajmuje tym środkiem transportu zwykle ok. 30 minut i więcej.
Cała uprzemysłowiona Europa postawiła i stawia obecnie na transport szynowy w obszarach zurbanizowanych. Normą są systemy Szybkich Kolei Miejskich (SKM) w aglomeracjach. Systemy te dzięki wysokim prędkościom handlowym są w stanie najszybciej połączyć centrum aglomeracji z terenami oddalonymi od niej o kilkanaście i więcej km. Tak samo Zielona Góra mogłaby stanowić centrum aglomeracji której składowymi byłyby i Sulechów (17 minut jazdy pociagu SKM), Nowa Sól (15-17 minut), Żary i Żagań (po ok. 20 minut), oraz inne miejscowości takie jak: Krosno, Głogów, Świebodzin, Kożuchów, Szprotawa, Lubsko.

