Zaabonuj przez email

Wpisz majl:

Dostarcza: FeedBurner

Tłumacz/ Translate

dailyvideo

Możliwość przeprowadzenia drogi przez Park Piastowski bez konieczności przerywania ciągłości układu parkowego

Planowana przez władze miasta budowa drogi przez Park Piastowski budzić może pewne obawy o spowodowanie niedogodności dla korzystających z tej oazy zieleni.

Poprawnie przeprowadzony proces przygotowania inwestycji, otwarty np. na sugestie organizacji pozarządowych, w kraju demokratycznym wyłoniłby najlepszą opcję przebiegu drogi tak by powodowała ona możliwie małe zniszczenie środowiska miasta. W przypadku Zielonej Góry zachodzą jednakże wątpliwości czy tak się stanie z uwagi na conajmniej dziwny stosunek co do opcji budowy tunelu pod parkiem. Podane szacunkowe koszty wydają się zawyżone aż stukrotnie! Dla przykładu: fragment artykułu prasowego („W parku Piastowskim szykuje się wycinka drzew”, Gazeta Wyborcza z 7 marca 2007):

"Wstępnie urzędnicy biorą pod uwagę trzy możliwe warianty przebiegu drogi. Jedna z nich to tunel pod parkiem"

a dalej następuje wypowiedź urzędnika:

"To jest opcja zupełnie nierealna. Budowa tunelu kosztowałaby kilkadziesiąt milionów euro" (Adam Urbaniak, przewodniczący Rady Miasta)

Zachodzi więc obawa iż cały proces może być prowadzony w celu udowodnienia finansowej nierealności wariantu z tunelem pod parkiem. Ile pokosztuje natomiast budowa przejścia nad nową drogą nie rozrywającego układu parkowego? W Polsce buduje się wiele tego typu przejść jako przejścia dla zwierzyny na obszarach chronionych. Zwykle mają one szerokość kilkudziesięciu metrów i są zadrzewione na ich powierzchni, tak by przypominać naturalny las (są wszak przejściami dzikiej zwierzyny). Dla przykładu przejście tego typu zna każdy kto podróżował samochodem na trasie Zielona Góra- Poznań odcinkiem drogi krajowej nr 5 Stęszew- Poznań. Jest ono uwiecznione na poniższym zdjęciu.




W Zielonej Górze tego typu przejście ponad planowaną drogą mogłoby być porośnięte roślinnością lub nawet w pełni zadrzewione i nie musiałoby mieć szerokości większej niż 80 metrów (szerokość parku). Byłoby więc rodzajem standardowej budowli inżynieryjnej stosowanej na drogach krajowych i wojewódzkich, a koszty tego typu budowli z pewnością nie wynoszą wspomnianej sumy kilkudziesięciu mln euro. Ceny tego typu przejść mogą sięgnąć maksymalnie sumy kilku milionów PLN, jednak z reguły ich wartość zaczyna się wg znalezionych przez autora kosztorysów już od 250 tys. PLN. Kosztorys dla Zielonej Góry sporządzony przez firmę montującą tego typu budowle opiewał na 700-800 tys. PLN.


Fot. Kosztorys dla Zielonej Góry



Fot. Przekrój tunelu zaproponowanego dla Zielonej Góry przez jego wykonawcę



Po co przecinać Park Piastowski drogą, skoro przecinać nie trzeba, ba, można wykorzystać 35- metrową różnicę poziomu do ul. Botanicznej i drogę puścić przepustem pod parkiem, który wg zalączonego kosztorysu wraz z montażem kosztuje ok. 800 tys. PLN. Pozostaje sprawa wyjazdu z parkingu przy "Biedronce", który byłby wyprowadzony w ul. Ptasią zamiast jak uprzednio planowano, w nowobudowaną drogę. Argument który za tym przemawia to mniejszy ruch na ul. Ptasiej niż na mającej powstać drodze przez park.

Fot. Propozycja autora z tunelem pod parkiem i wyprowadzeniem ruchu z parkingu na ul. Ptasią opr. na bazie koncepcji RAL-u.


Fot. Przejście dla zwierząt.
Wg pracownia.org , dostęp dnia 2008-01-21


Posted by Adam Phoo on 07:32. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 komentarze for Możliwość przeprowadzenia drogi przez Park Piastowski bez konieczności przerywania ciągłości układu parkowego

Leave comment

Ostatnie doniesienia

Ostatnie komentarze

Galeria zdjęć